REPOR I ER Presseinfor_mation
OHNE GRENZEN 03. Mai 2011

2011 Predators
AFRICA
Gambia - Yahya Jammeh, President

A self-proclaimed healer who says he has found cures to AIDS, obesity and erectile
dysfunction, Yahya Jammeh has all the qualities of an unpredictable, violent and
deranged dictator. He has vowed to cut off the heads of all homosexuals in order to
clean up Gambian society. And he has declared himself ready to kill anyone trying to
destabilise the country, above all human rights activists and other trouble-makers. “If
you are affiliated with any human rights group, rest assured that your security and
personal safety would not be guaranteed by my government,” he threatened in a
September 2009 televised address. “We are ready to Kill saboteurs.” No one takes his
threats lightly.

The unsolved murder of Deyda Hydara, AFP correspondent and editor of the tri-
weekly The Point, who was shot dead on a street in 2004, continues to fuel tension
between the regime and the independent media. Jammeh insisted yet again in March
2011 that he was not involved in Hydara’s death and but at the same time he
warned that he would not “sacrifice the interests, the peace and stability and well-
being of the Gambian people at the altar of freedom of expression.”

The Gambia Press Union dared to address an open letter to the president in 2009
urging him to recognise the government’s involvement in this murder. The response?
Six journalists got two-year jail sentences on defamation and sedition charges. And
were pardoned after a month in prison, because Jammeh is sometimes capable of
leniency. He usually does not bother with charges when locking up journalists. Chief
Ebrima Manneh, a reporter for the Daily Observer, was arrested without charge in
2006 and then disappeared. He probably died in prison in 2008.

Eritrea - Issaias Afeworki, President

Freed from Ethiopian domination in 1991 and enslaved again in 2001 by Issaias
Afeworki’s authoritarian lunacy, Eritrea has the distinction of being Africa’s youngest
republic (until South Sudan’s creation) and at the same governed by its most ruthless
dictator. A former rebel chief and hero of Eritrea’s war of liberation, he makes no
bones about his totalitarian tendencies. He believes a price must be paid for Eritrea’s
independence. Basic freedoms were officially “suspended” ten years ago after ruling
party dissidents started pressing for more democracy. Any hint of opposition is seen
as a threat to “national security.” The privately-owned media no longer exist. There
are just state media whose content is worthy of the Soviet era.



Ruled with an iron hand by a small ultra-nationalist clique centred on Afeworki, this
Red Sea country has been transformed in just a few years into a vast open prison,
Africa’s biggest jail for the media. Around 30 journalists are currently being held in
prisons, undergrounds cells or metal containers. Four of them have died as a result of
the extremely cruel conditions or committed suicide. Others have just disappeared.
And others flee the country illegally, at risk to their lives. But when President Afeworki
is asked about the imprisoned journalists, as he was by Al-Jazeera in May 2008, he
replies: “There were never any. There aren’t any. You have been misinformed.”

Equatorial Guinea - Teodoro Obiang Nguema , President

The years pass but nothing changes in the “Kuwait of Africa,” the fiefdom of a leader
described by the national radio station as the “God of Equatorial Guinea.” President
Obiang Nguema was reelected at the end of 2009 with 96.7 per cent of the votes in
polling that many international media including the Spanish daily ElI Pais were
prevented from covering. The president maintains absolute control over this small oil
state in the Gulf of Guinea.

The privately-owned press is limited to a few small newspapers. The country has no
journalists’ union or press freedom organization. The stranglehold which the president
and his family maintain over the economy is accompanied by an overwhelming
personality cult. The international media have just one correspondent in the capital,
who is closely watched. The authorities nonetheless continue to insist that the lack of
media pluralism is due to poverty and that the high percentages the president gets in
every election are “the result of acceptance of his policies.” The national radio and TV
broadcaster RTVGE has not been allowed to mention the unrest and revolutions that
have been shaking the Arab world since the start of 2011. The official pretext is that,
as African Union president since January 2011, Obiang Nguema has an overriding
obligation to respect neutrality.

Rwanda - Paul Kagame, President

Thanks to a thin face, slight build, intellectual’s glasses and conservative suits, Paul
Kagame looks more like a modern, Internet-savvy politician than a former guerrilla
chief and war lord, who seized power in the wake of the 1994 genocide has since
used a reconciliation process to bolster his authority and neutralize the opposition.
President since 2000 and reelected in 2010, Kagame does not tolerate embarrassing
questions at news conferences, often denigrates journalists and brands outspoken
media as “Radio Mille Collines.” Every year several Rwandan journalists decide to go
into exile because they find the atmosphere unbearable in their home country. This
does not worry President Kagame, who refers to these journalists as “mercenaries”
and “bums.”

Two women journalists were given sentences of 7 and 17 years in prison in early
2011 for criticizing the president. Umuvugizi deputy editor Jean-Léonard Rugambage
was murdered in Kigali in June 2010, probably for investigating the intelligence



services and, in particular, their attempt to murder an exiled general. Umuvugizi and
another newspaper, Umuseso, have long been two of the regime’s biggest bugbears.

Defamation, invasion of privacy and insulting the president are the charges preferred
by the information ministry and the High Media Council, its (not very independent)
regulatory authority. To cap it all, anyone thinking of launching a new newspaper,
radio station or TV station is now required to show an exorbitant amount of start-up
capital (41,000 euros for a newspaper, for example) in order to obtain a permit. It is
a good way of discouraging media diversity.

Somalia - Islamist militias (Al-Shabaab, Hizb-Al-Islam)

There is no sign of any respite for Somalia after 20 years of war. Islamist insurgents,
previously united against Ethiopia’s troops and now embroiled in internal rivalry and
conflicts, have contributed to the chaos since 2009 by waging a war of harassment
against the fragile transitional government. The bearers of a strict version of Islam,
they ban cinema, video games and radio music. Al-Shabaab (The Youth) has emerged
as the biggest and best organized of these groups. It wages a campaign of terror and
targeted murders against leading members of Somali civil society who are, it says,
guilty of serving the interests of the “Crusaders” of the West. Dozens of teachers,
academics and politicians have been killed.

The victims include journalists, who are regarded almost by definition as enemies.
Twelve of them have been killed since 2009, either caught in crossfire or directly
targeted by the various militia factions. Radio Shabelle has paid a particularly heavy
price, losing its manager, Mukhtar Mohamed Hirabe, and three of its reporters in the
space of a few months. Other Radio Shabelle employees fled the country. Al-Shabaab
and Hizb-Al-Islam now control a large part of the country, have their own prisons,
carry out arrests and execute sentences. They also issue directives to journalists about
how to cover the news and, in 2010, seized control of about 10 radio stations, which
now broadcast their political and religious propaganda.

Swaziland - Mswati Ill, King

With an HIV/AIDS prevalence of about 40 per cent, a soaring poverty rate and no
viable economy, foreign investors have thrown in the sponge. Swaziland is self-
destructing and if there is single person to blame it is clearly King Mswati Ill. Lacking
vision and management abilities, this absolute monarch abuses his royal powers. No
rivals are tolerated. Political parties are banned, and what would good they be in a
country that has never had democratic elections?

The state-owned media only carry reports that have been checked and approved by
the information minister. Independent journalists find it extremely hard to get access
to official information. Self-censorship is standard practice and criticising the king is
inconceivable. The authorities often remind journalists how to behave, warning those
who criticize the government that they could find themselves “accused of supporting
terrorism and arrested.” The government forced two journalists, Mfomfo Nkambule of
the Times of Swaziland (the only privately-owned newspaper) and Mario Masuku of



the Times Sunday, to stop writing their columns in 2009. Several journalists were
briefly detained in April 2011 while covering demonstrations calling for the king's
removal.

Zimbabwe - Robert Mugabe, President

It is thanks to its president that Zimbabwe's privately-owned print media are
constantly harassed and that the state-owned Zimbabwe Broadcasting Corporation
(ZBC) has a monopoly of radio and TV broadcasting. Robert Mugabe blocks
everything, prevents the national unity government from functioning properly, makes
sure the independent media are unable to express themselves freely and, with the
help of his closest aides, keeps the state media under tight control.

Mugabe stepped up the pressure on the media after his government’'s electoral
setbacks in 2008. Editors were placed under electronic surveillance to check their
loyalty to the party, while opposition activists were abducted and tried for “terrorist
plots” in grotesque trials.

Despite being hailed as a “liberator” when he came to power in the 1980s, Mugabe
has no problem with the arbitrary arrests and harassment to which most of the
country’s journalists are exposed. In 2002, he was the architect of the Access to
Information and Protection of Privacy Act (AIPPA), the sole aim of which was to finish
off the privately-owned press, above all The Daily News, then the country’s most
widely-read daily. In 2011, “the old man” was preparing for the next elections — for
which a date has yet to be set — by continuing to curtail free speech.

AMERICAS
Colombia - Black Eagles,” Paramilitary group

The extreme right-wing militias called the United Self-Defence Forces of Colombia
(AUC), which were created to help the army fight the extreme left-wing guerrillas, are
far from being disarmed. According to official figures, a major programme for
dismantling the AUC from 2003 to 2006 resulted in the demobilisation of 30,000 of
its fighters in exchange for a broad amnesty. Most of them have turned to contract
killing and drug trafficking, but between 5,000 and 8,000 reportedly regrouped in
about 20 bands that resumed paramilitary activities in 12 departments.

The most feared of these armed groups, the “Black Eagles,” continues to impose a
reign of terror, killing journalists or forcing them to censor themselves or flee the
country. This armed group has been responsible for many cases of intimidation and
violence against the press in the Caribbean coastal region since late 2006. The
danger it poses has since extended throughout the country and its targets include
journalists who criticize the so-called “democratic security” policies launched by
President Alvaro Uribe (2002-2010) and still in force.



Honduras - Miguel Facussé Barjum, businessmen and landowner

An uncle of former President Carlos Flores Facussé (1998-2002), agro-industrialist
Miguel Facussé Barjum is a member of one the powerful oligarchic families that
control Honduras’ wealth. He heads Dinant, a company specializing in producing and
marketing palm oil, and was one of the leading supporters of the June 2009 coup
that toppled President Manuel Zelaya and paved the way for a still-continuing
crackdown on opposition and grass-roots media. Its targets include small radio
stations that defend the interests of local communities and often challenge those of
big landowners such as Facussé.

A community radio station launched on 14 April 2010 in a fertile region coveted by
the “oil palm magnate,” La Voz de Zacate Grande has been the constant target of
physical attacks, censorship and persecution by private security guards in Facussé’s
pay, with the police and army acting as accomplices. The same goes for the Afro-
Honduran Radio Coco Dulce, a community radio station on the Atlantic coast. Ten
journalists were murdered in Honduras in 2010. A probable or proven link to the
victim’s work as a journalist exists in three of the ten cases. All are still unpunished.

Mexico - Sinaloa, Gulf and Juarez cartels

Half a dozen cartels have fought each other relentlessly since the late 1990s for
control of drug trafficking in the areas bordering the United States. The traffickers do
not hesitate to bribe politicians in order to impose their law. Their presence is far from
being limited to the coastal and border states, and the situation got much worse when
a federal offensive was launched against the cartels immediately after President Felipe
Calderon’s installation in December 2006. The police and army have also played a
major role in violations of human rights and free expression. Seventy-one journalists
have been murdered since 2000 and 10 others have disappeared since 2003. More
than half of them had been covering stories linked to drug trafficking. None of the
instigators of these murders and disappearances has ever been arrested or tried.
Mexico is one of the most dangerous countries for the media in the western
hemisphere.

Cuba - Raul Castro, President of the Council of State and Council of Ministers

Fidel Castro passed the reins of power to his younger brother Rall, the defence
minister, five days after falling ill on 26 July 2006 and undergoing a major operation.
Formally confirmed as President of the Council of State on 24 February 2008, Rall
has behaved little better than his brother as regards human rights, and the
harassment of independent journalists and bloggers has never stopped. It includes
police brutality, summonses and searches by State Security (the political police) and
detention for short periods.

The page has nonetheless been turned on the “Black Spring” crackdown of March
2003. From July 2010 to March 2011, the regime freed a total of 52 dissidents
jailed during the crackdown, a third of who had been running or working for small
independent news agencies. Most of them had to agree to forced exile (in most cases



in Spain) in exchange for their release. Long one of the world’s biggest prisons for
journalists, Cuba ceased to have any journalists in detention in April 2011 when it
released Albert Santiago Du Bouchet on condition that he take a one-way ticket to
Spain. He had been held for two years.

ASIA
Philippines - Private militias

More than 50 people, including 32 journalists, were killed by militiamen working for
the Ampatuan family on 23 November 2009 in Maguindanao province, on the
southern island of Mindanao. It was the biggest massacre in the history of journalism
and shocked public opinion, but it changed little in the Philippines. Militiamen and
hit-men can take out journalists at any time with impunity. Militiamen have been
implicated in most of the hundred or so murders of journalists since democracy was
restored in 1986. Thugs employed by corrupt politicians or contract killers hired for a
few thousand dollars, they usually target a local radio presenter who upset the people
they are working for. The same modus operandi is nearly always used: the journalist
is gunned down by two masked men on a motorcycle, often in broad daylight and
with people looking on.

Aside from a few isolated attempts to render justice, for example, in the fatal shooting
of Radio Mindanao Network commentator Gerardo Ortega on 24 January 2011, the
culture of impunity prevails. A Manila court acquitted radio host Roger Mariano’s
presumed killers in August 2010. The way the Maguindanao massacre trial is
proceeding suggests that no improvement is in sight, despite the justice minister's
recent announcement of a new body to bolster efforts to combat violence against the
media. The formation of ad hoc special units has so far has little impact on violence
by private militias, who have turned the Philippines, and especially the island of
Mindanao, into one of the most dangerous places in the world for journalists.

Burma - Thein Sein, President

Burma’s parliament elected Thein Sein as the country’s eighth president on 4
February 2011. The same day, a Rangoon court sentenced Maung Maung Zeya, a
journalist working for Democratic Voice of Burma, an independent exile radio and TV
station, to a total of 13 years in prison for violating the Unlawful Association Act,
Immigration Act and Electronics Act. Two days before that, Kaung Myat Hlaing, a
blogger also known as “Nat Soe,” received a 10-year jail term under the Electronics
Act.

In his inaugural address on 30 March, Thein Sein tried to present the new
government in a positive light. “We must also respect the role of the media as a fourth
estate,” he said. Fine words. But despite a few releases designed to give the military-
backed government a more flexible image, journalists remain under permanent
surveillance. Those suspected of sending video footage or reports about the disastrous
situation to media outside the country are always hunted down by the president’s



thugs. Three journalists who were given long jail sentences at a trial in November
2008 - Zarganar, Zaw Thet Htwe and Thant Zin Aung — are still in prison. A decision
to exempt sports and entertainment publications from prior censorship by the
notorious Press Scrutiny Board is just window dressing.

The 65-year-old Thein Sein oversees a cabinet whose 30 members are mostly former
army officers and has inherited the “directed democracy” system created by his
predecessor, Gen Than Shwe, the head of the now officially-dissolved military junta.
Than Shwe does not intend to retire from political life and now heads a “State
Supreme Council,” which is able to act without referring to parliament.

Sri Lanka - Gotabhaya Rajapakse, Defence Secretary

The president’s younger brother and defence secretary, Gotabhaya Rajapakse is
openly hostile to the media and has not stopped targeting Sri Lankan and foreign
journalists although the civil war ended in May 2009. When asked about cartoonist
Prageeth Eknaligoda’s disappearance in January 2010, he brushed aside the
problem: “Eknaligoda had himself disappeared (...) We don’t even know who this
Eknaligoda is, what he had done.” He also made insulting comments about the
Sunday Leader's well-known editor, Lasantha Wickrematunge, when he was
murdered a year earlier. After the defeat of the Tamil rebels, the president and his
brother rounded on their new enemy, Gen. Sarath Fonseka, the opposition candidate
in the January 2010 elections, and had him jailed. Ruwan Weerakoon, a journalist
who supported Fonseka, was also jailed.

Media that criticize the president and his brother are subject to reprisals. The online
newspaper LankaeNews and its journalists had been threatened and attacked for
more than a year until a deliberately-started fire destroyed its premises on the night of
30 January 2011. Egged on by Gotabhaya Rajapakse, the government press berates
and often defames civil society groups. Dozens of state media employees were fired,
suspended or threatened for protesting against government control of their editorial
policies. The defence minister publicly regretted the abolition of prison sentences for
press offences and, to address this “mistake,” pressured for the restoration of the
Press Council, which also had the power to impose jail sentences on journalists. By
allowing impunity to prevail in murders and kidnappings of journalists, he has created
a climate of danger that badly hobbles the media’s work.

North Korea - Kim Jong-il, Supreme Leader

The tyrant of Pyongyang has appeared less often in public since suffering a stroke in
2008 and is grooming his younger son, Kim Jong-un, to succeed him. In September
2010, Kim Jong-un was named successively as a member of the National Defence
Commission, a four-star general and vice-chairman of the Central Military
Commission. Kim Jong-il and his family continue to maintain North Koreans in a
terrifying isolation. The totalitarian regime he has headed since the death in 1994 of
his father, Kim Il-sung (known as the “Eternal President” and “Humanity’s Eternal
Sun”), has of late been waging a campaign against “illegal” use of the few mobile
phones.



In a way that is unique in the world, the North Korean media are used primarily for a
personality cult of Kim Jong-il and Kim ll-sung, who are praised as “socialist heroes,”
and the cult will almost certainly soon be extended to Kim Jong-un. The “Dear
Leader” banned the media from discussing the famine that killed millions of North
Koreans during the 1990s. Each day his activities, or those of his father or children,
begin the TV news broadcasts and are front-page stories in the newspapers. The
misspelling of his name suffices to send the culprit to one of North Korea’s ideological
re-education camps.

In 2008, Kim Jong-il ordered the security forces to prevent foreign videos, magazines,
telephones, computers and CDs from entering the country from China. Several people
have been executed for using mobile phones without permission. Others have been
sent to the concentration camps where at least 150,000 people are held in terrible
conditions, in some cases just for listening to a radio station based abroad. One of
these camps is thought to hold the military officer who managed to send a video of a
public execution to Japan in 2006.

Kim Jong-il has another obsession: the international and exile radio stations that
broadcast programmes targeted at the North Korean population. The Pyongyang
media are told to keep threatening these stations while the police try to track down
those who surreptitiously listen to them. Radio sets are very closely regulated. North
Koreans must have a special permit to own radio sets, which can only be tuned to the
official stations. Independent exile radio stations based in South Korea, such as Radio
Free Chosun, Open Radio North Korea and Radio Free North Korea, nonetheless
manage to break through the barrier of censorship.

Afghanistan, Pakistan - Mullah Mohammad Omar, Taliban chief

Mullah Omar, who likes to call himself “Commander of the Believers” and “Servant of
Islam,” has led the Afghan Taliban since 1994. Nowadays he also has a lot of
support in Pakistan, where he heads the Taliban ruling council, the Rahbari Shura,
which consists of himself and 10 other Talebs. Cloaking himself in mystery and
refusing to be photographed or filmed, Mullah Omar is nonetheless aware of the
importance of the media war. His spokesmen try to be quoted in the media as much
as possible and his thugs threaten local reporters who do not relay his propaganda.

The Taliban, who control many areas of Afghanistan, often kidnap journalists for
ransom or for prisoner swaps. Two French journalists working for France 3, Hervé
Ghesquiere and Stéphane Taponier, have been Taliban hostages since 29 December
2009.The threats to journalists reinforce the Taliban’s sway over the population and
create news black holes in the south and east of Afghanistan and in western Pakistan.

When he ruled the Islamic Emirate of Afghanistan from 1996 to 2001, Mullah Omar
successively banned music, television, the Internet and all form of criticism. The only



